söndag 23 december 2012

Månadens Cognac (Dec.)


Månadens Cognac
December 2012

Den gröna Cognac:en

Månadens Cognac December 2012 blir ingen specifik Cognac utan mer ett tips vilken Cognac jag skulle rekommendera till Jul, Nyår och Trettonde helgerna. Samt även svaret på varför viss Cognac är grön. 

Visst det finns ju massor av god Cognac att njuta av i helgerna. Vissa cognac:s-hus har ju sina egna speciella blandningar i begränsat antal flaskor till Jul. Men om ni frågar mej skulle jag inte rekommendera en julcognac utan en Braastad XO.

Gav den 85-90 Poäng av 100 på min provning 2009. Lite kul också att det är lite pepparkaksdoft i den vilket passar bra nu i Jultider

 Braastad XO


Den gröna Cognac:en

Ni som följt mina Cognac:s-provningar har kanske lagt märke till att när det gäller färgen. Så har jag skrivit ibland att den är grön. Finns det grön Cognac har ni kanske undrat då... NEJ all Cognac är brun. Saken är den att all Cognac är ofärgad från början men lagras i ekfat och blir brun efter hand.

All Cognac är blandad med olika årgångar från egna Cognac:s-huset och några delar från andra Cognac:s-hus men hur blandningen är vet bara masterblendern på Cognac:huset.

Nu till varför vissa blir gröna. Om det är extra gammal Cognac i blandningen blir det grön kant upptill i glaset. (Se bild nedan).

Okey det är lite svårt att se på bild. Men om ni håller glaset som på fotot över ett vitt papper så kan den gröna kanten framträda om cognac:en är tillräckligt gammal vill säga


 Grönkantad Cognac


 Själv har jag  en Grönstedts Christmas 2010 och en Godet Christmas Selection att välja på till helgerna. Så ta nu och vila upp er under helgerna. Njut av julmat och avsluta gärna med en Braastad XO till kaffet. Om sex månader är det Midsommar

Mina Helg -Cognac:ar

Avslutningsvis till alla besökare på Bloggen

GOD JUL
GOTT NYTT ÅR

Ha dä gött 
#555 Chrille

1 kommentar:

  1. Tack för informationen du gett mig, och ha en riktigt god jul! /Materialarn i Forskäl HC

    SvaraRadera