onsdag 22 december 2010

Julens Cognac

Lovade ju ett utlåtande av min provning av Julens Cognac. Testade två av flera som utges till julen. Började med ett säkert kort Grönstedts Christmas Cognac. Samt en Godet XO Christmas Selection.




Julens Cognac


Grönstedts XO
Christmas Cognac 2010

1833 startade 150 kilosmannen Johan Daniel Grönstedt ( 1806-1876 ) vinkällaren Stiernan. Den tiden Kändis hak. Började sedan importera Cognac. Som odlas, destilleras av Cognacs-bönderna i Frankrike. Därefter köps det hem olika kvaliteer til Svenska Vin & Sprit som blandar Cognacen till dom fem olika kvaliteerna. Av dom olika sorterna blandar Chefsblender Folke Andersson till en speciell Jul-Cognac varje år som bara säljs i ett visst antal flaskor (1800 Stk)




Mitt omdöme och poäng om Grönstedts

Färg:
Jämn skön lyster med kopparfärgade ben (Hästskon)

Doft:
Godisdoft, Ahlgrens bilar, skumbanan och fudgekola

Smak:
Fruktig vaniljsmak hemkola och non stop-linser

Omdöme och poäng:
Grönstedts kör alltid sina säkra kort. Inga konstigheter där. Mild behaglig druvig Rekommenderas

Poäng:
81-85 av 100

Godet XO
Christmas selection 2010

1838 började släkten Godet att saluföra Cognac. Efter att tidigare varit handlare av salt som på den tiden var en stor inkomstkälla.
Mitt omdöme och poäng av Godet

Färg:
Mörk sirapsbrun lite koppar-röd

Doft:
Först känner man en stark läderdoft som övergår i en skogstig med enbärsbuskar och höstlöv.

Smak:
Mörk choklad, toffe och en svag vaniljsmak. lång eftersmak

Mitt omdöme och poäng:
en riktg höjdare smak och doftrik med en lång eftersmak. KÖP DEN! Äg den. Drick den.

Poäng:
85-89 Av 100

Provad av #555 Chrille 18 Dec 2010


Avslutningsvis vill jag önska alla mina besökare och vänner på Bloggen. En riktig GOD JUL. Med sköna promenader i vårt vackra Skene. Som ni kan avsluta med en espresso, choklad och någon av ovan nämnda Cognac:ar

GOD JUL
önskar #555

Ha dä gött
#555 Chrille




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar