lördag 28 januari 2012

Beviset...


Beviset

  ( Eller jakten på fyren )

Lördag morgon 28 Januari. Vaknar tidigt och ser att det är perfekt väder för att åka och se om havet finns på vintern också. Eller om det bara finns när det är 30 Grader varmt ute. Det är ju bara då man säger, "det vore skönt att vara vid havet nu". Vid denna årstid tänker man ju inte på att det finns, fast det är som bäst nu. Så nedan kommer bildbeviset på att det finns.  Å så var det ju den där fyren som man alltid ser och vill utforska när man har tid till det. Så idag tog jag mig tid att bege mig dit ut.

Räknade med en lång promenad idag. Så det blev till att ladda upp ordentligt med frukosten för att få energi till promenaden. Stekte ägg och korv till mackorna där vid havskanten med utsikt bort till fyren. Syns som en lite prick på udden vid horisonten

Lördagens frukostbord

Nyladdad med energi var det bara att bege sej av mot fyren. Fick stanna efter ett tag för att justera ryggsäcken.. Då plaskade det till ute i havet. Vad får man se då, jo ute i havet simmar det omkring en man och njuter av ett morgondopp. Han hade inte särskilt brått upp. En annan hade ju tjur-rusat upp in i värmen fort som attan. Han berättade sedan att han gör det här varje morgon så det är inte så märkvärdigt för honom. Bara en ren rutin-sak som gör att man piggnar till på morgonen, sa han. Jojo... Han såg lite konfunderad ut när jag sa att jag skulle ut till fyren. Varför förstod jag när jag kom fram till fyren.

På väg mot fyren...
( fotot taget med stativ och 10 sek fördröjning )

Det var väl en sex sju kilometer ut till fyren. På vägen dit såg man lite roliga byggnader bl.a. en jordkällare. Bara så där efter havskanten. Eller om det var ett nödvärn ?

Jordkällare eller nödvärn vid havet.

Sedan har vi ju också det där båtskjulet som man tror skall välta när som helst. Ligger ju helt öppet vid havet utan lä för vinden från nått håll. Hur det nu har klarat stormarna är en gåta. Syns inte så bra på fotot men det lutar rätt bra där det står.

Lutande lagården vid havet

Nu börjar det närma sej fyren. nu ser man tornet ute på udden. Skall bli skönt börjar bli hungrig. Skall bli gott att koka lite kycklingsoppa och en risifrutti till efterrätt, sen blir det kaffe och chokladkex.

Inte långt kvar till tornet på udden

Var lite snårigt att ta sej ut dit. var mest sten och igen växt, dåligt med stigar. Men hungern gjorde ju att man knetade på till lunch-stället. Så när man väl kom fram och fått igång trianga-köket. Visade det sig att det inte var en fyr därute utan bara ett betongfundament målat i svartvita färger. Låg ju rätt högt upp så det såg ut som en fyr på långt håll. Så det var svaret på varför vinterbadaren såg konfunderad ut, när jag sa jag skall ut till den där fyren.


Dagens lunchställe var ingen fyr

Sedan blev det ytterligare 12-13 kilometers promenad vid det vackra lanndskapet. Att det sedan blev mörkt dom sista 5 kilometerna gjorde ju inte saken sämre. Det blev så mäktigt havet  i nattljuset. Så efter en heldag vid havet och C:a 20 Kilometers vandring var man nöjd och åkte hem till en hägrande dusch.. 

P.s. Jag badade inte, hade glömt badkläderna ha haa ha. D.s.

Ha dä gött
#555 Chrille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar