söndag 1 maj 2011

Månadens Cognac (Maj)


Månadens Cognac Maj 2011

Bache
Gabrielsen
Tre Kors



3 Kors är blandad med druvor, från 25% Grande Champagne och75% Petite Champagne . Det lagras på fat för ca 4 år.  Champagne är ordet för odlad mark i cognacs-distriktet runt Charenetefloden. Finns sex distrikt ju närmare den lilla staden Cognac distrikten ligger desto finare druva

Vill ni veta mer om Bache Gabrielsens historia (Kärlekens Cognac"). Riktig kul faktiskt. Klicka då på Månadens cognac 2009 November  under "etiketter" i höger spalten


Mitt omdöme och poäng

Färg:
Ockra-gul, matt lyster

Doft:
Först kommer doften av banan sedan en läderdoft följt av kola och vanilj.

Smak:
Lite smörig nötig kolasmak. Toffee

Mitt omdöme och poäng:
En ung prisvärd cognac om man inte vill lägga ut stora summor. Men skulle rekommendera att ni lägger till 80 kronor och satsar på deras PURE & RUSTIC 10 years istället.

Poäng:
75- 79 Av 100

Provad av #555 Chrille Lördag 30 April 2011




Vad kommer upp ur mitt smultronställe....

...En flaska  3  kors

Bara att plocka fram en Cognacs-kupa och sitta hemma och njuta av den tidiga sommarkvällen.


Snart släpper Grönstedts cognac-hus sin Nationaldags -Cognac 2011. Sedan tänkte jag ge någon chansen att testa den rysk-armeniska vinmakaren Suren Kazumians Cognac. Som gästprovare i sommar. Intresserade: Ni vet var jag finns...

Ha dä gött
#555 Chrille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar