onsdag 7 augusti 2013

Stadspromenad


Stadspromenad
 ( Fast i det vilda )

Gillar ju både stora städer och det vilda. Så idag fick det bli en kombination stad och natur. Västkusten fick stå åt sidan idag , istället begav jag mig inåt i landet C.a 70 min bilresa. Hittade också lite naturupplevelser på vägen innan jag anlände till den lilla, men mysiga staden.

Stannade till vid en fors efter vägen som visade sej leda till en numer nedlagd kvarn. Följde forsen via en skogsstig. Väl framme så fanns ju iallafall mjölnarens bostad bevarad och numer upprustad i en skogsglänta.


( Klickbara foton )
 Forsen till...

 ...mjölnarens bostad

Efter besöket vid mjölnarens hus. var man ju sugen på fika. hittade det här trevliga fiket efter vägen. Ligger bakom humleportalen på fotot

 Dagens fika ställe

Därefter var det bara att åka in till staden och parkera bilen  mitt i city. Höll mej runt stora torget. Det gick ju att hitta den vilda naturen där med om man gick fem till tio minuter från torget. Det första som dök upp var ett slott med en jätteträdgård.

 Stadens slott

Efter att gått omkring i slottsträdgården begav jag mej in mot torget igen. Då dök det upp en spång som försvann in i skogen. Den var ju #555 tvungen att pröva. Gick genom skogen och kom ut vid en sjö med fantastisk utsikt.
 Genom skogen...

 ...till sjökanten

Nu ville man ju in till staden igen. där hittade man stenhus, båthamnar och små mysiga gränder invid torget. Fanns inga köpcentrum, bara massor av småbutiker runt torget.

 Stenhus, båthamnar  mitt i city

dagen avslutades vid torget i staden gick omkring bland kvarteren där . Tittade in i en riktig mysig Italien -inspirerad gränd. Visade sej vara en Pizzeria där med uteservering året om . Där dom  till-lagade pizzorna i en vedeldad stenugn. Fanns bara tio olika sorter att välja på. Sådana sorter har vi inte i Skene och inte den trevliga miljön heller. Så det blev en behaglig upplevelse där inne, trevlig personal också.

Året runt uteserveringen...

och stenugnsbakad pizza

Nu laddar vi för nio viktiga matche r med dom Sartvita pojkarna i SKENE IF seniorlag. Då syns vi på Vallen och borta-arenorna. Slut upp supportrar ni behövs som Damlandslaget i fotboll säger tolvte spelaren.

Nu blir det också så att #14 Johan Kristiansson får behålla den vita Match tröjan #14. När min favoritfotbollspelare med #14 inte skrev på för SKENE IF utan hamnade i Montpellier Hérault Sportclub

Ha dä gött
#555 Chrille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar