fredag 9 juli 2010

Carpe Diem

Var hos en vän i Tisdags förmiddag på en trevlig fikastund. Som sa det gäller att fånga dagen (Carpe Diem). Så trots att förkylningen inte vill släppa, så tänkte jag på hennes ord igår kväll(Torsdag). Så det blev till att fixa till utrustningen och matsäck för en utflykt på Fredag morgon. Klockan ringde hysteriskt halvfem på morgonen . Sedan bar det av för en liten frukostpromenad. Åkte till min favvo-led. Är nog fjärde eller femte gången nu. Hittar nya upplevelser varje gång.

I mitt tycke den absolut vackraste leden i Sverige och den har vi inom mindre än en timmes bilresa.
En led som har det mesta djupa skogar, sandstränder, höga stup längs med havet. Finns även klippor båtbryggor små jaktslott ut efter leden.

Så jag gick väl där och filosoferade. Helt plötsligt stod jag på en stor grusparkering utanför leden. Hur hamnade jag här, tänkte jag. Hade missat en ingång i skogen så därför kom jag lite fel. Så för att komma tillbaks till leden fick jag gå genom ett villa område där dom hade köpt svindyra handgräsklippare för 15 till 20 miljoner styck. Fast det är klart då ingick tomten och villan också.

Därefter var jag tillbaks på slutet av leden. Så jag gick den från slutet till mitten där jag hade missat ingången. Så det blev lite kors och tvärs mellan stigarna där.

Fick även gena genom privata överklassträdgårdar. Tur dom inte såg mej för då hade dom väl sprungit ut och sprutat Champagne på mej.

Det var lite omväxlande väder regnade bland annat under hela bilresan in. Vilket syns på himlen på fotografierna

Riktigt vackert och omväxlande landskap genom hela leden. Synd bara att kameran inte hittade det vackra.
Men iallafall så blir det lite foton från dagens promenad.



Bara att starta promenaden vid halvsex på morgonen



Dags att packa upp frukosten.




Trevligt litet jaktslott


Båtbryggorna


Längs dom höga stupen ner till havet


Sandstranden

Allt detta och lite till finns inom leden. Så efter cirka 6 timmars promenad med raster. Var det dags att bege sej mot Skene. Under hemresan dök det upp ett vattendrag. Dök upp och dök upp förresten. Man få svänga av på en liten grusväg. Sedan stanna till vid en skogsväg och vandra resten. Sedan tar stigen slut så man får lyssna efter porlandet och lokalisera sej därefter. För att komma till vattendraget.

Fast det är klart det blev lite väl spännande idag när både ljudet från vattendraget och stigarna försvann. Så man stod där i den ljupa skogen. Utan referenspunkter bara en massa älgar som sprang omkring men dom sa inget om var vattendraget var... Så man fick ju klättra omkring där bland snår och grenar . Sedan dök det upp. Visade sej att det var mindre vatten än vanligt därför hördes det inte innan man kom fram. Där satt jag och lyssnade på porlandet och skall jag erkänna, åt godis (Ahlgrens Bilar)




Dagens godispaus vid vattendraget.

Skall bli trevligt att komma tilbaks till leden till hösten. När alla färger kommer fram och den klara höga luften. Då blir det en annan landskapsbild. Kommer nog bli mer resor dit i sommar . Man kan bara gå ut ur bilen och stanna till där och fika. Längre behövs inte att gå om man bara känner för en liten utflykt. Tråkigt bara att....

Ha dä gött

#555 Chrille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar